Sprawiedliwsza i ambitniejsza WPR?

W najbliższych latach i dekadach rolnictwo europejskie będzie musiało podjąć poważne wyzwania, zwłaszcza takie jak bezpieczeństwo żywnościowe, ochrona środowiska naturalnego, zmiana klimatu, ochrona obszarów wiejskich i utrzymanie odpowiedniego poziomu życia rolników. Jest to więc zagadnienie o fundamentalnym znaczeniu dla Europy, tym bardziej że grunty rolne stanowią 47% jej powierzchni, a liczba gospodarstw rolnych sięga 12 mln, z czego 70% to małe gospodarstwa liczące mniej niż 5 hektarów” – mówi René Souchon (PSE, Francja), przewodniczący regionu Owernia i sprawozdawca przyjętej zdecydowaną większością głosów opinii KR‑u na temat przyszłości WPR.

Opinia dotyczy wszystkich przedstawionych w październiku wniosków Komisji Europejskiej na temat reformy WPR na okres po roku 2013.

Z myślą o podjęciu licznych wyzwań, przed którymi stoi rolnictwo Unii, KR przedstawił swoje stanowisko w sprawie szeregu zasadniczych aspektów przyszłej WPR:

  • konieczność utrzymania ambitnego budżetu, na miarę wyzwań, którymi są bezpieczeństwo żywnościowe, zrównoważona produkcja, konkurencyjność wszystkich rodzajów rolnictwa i zrównoważony rozwój obszarów wiejskich;
  • konieczność publicznej regulacji rynków rolnych – KR domaga się, by ponownie przeanalizowano wcześniejsze decyzje dotyczące wycofania kwot mlecznych i cukrowych oraz praw do sadzenia winorośli;
  • stopniowe wprowadzenie konwergencji płatności bezpośrednich w skali europejskiej, aby zapewnić sprawiedliwszy rozdział wsparcia, uwzględniający realia ekonomiczne gospodarstw rolnych;
  • obniżenie wartości progowych stopniowego zmniejszania płatności do 100 tys. euro pomocy przy pułapie 200 tys. euro;
  • większe wysiłki na rzecz obszarów o stałych niekorzystnych warunkach naturalnych poprzez przeznaczenie na nie nawet do 10% funduszy z pierwszego filara WPR;
  • elastyczniejsze środki służące ekologizacji;
  • utrzymanie płatności uzależnionych od produkcji, zwłaszcza na obszarach o trudnych warunkach;
  • wprowadzenie tematycznych podprogramów rozwoju obszarów wiejskich na rzecz produktów objętych oficjalnymi znakami jakości i na rzecz rolnictwa podmiejskiego;
  • wsparcie na badania i innowacje związane z rolnictwem, poprzez przeznaczenie 10% środków drugiego filara WPR na ten priorytet.

Członkowie KR‑u apelują również o wdrażanie WPR w ścisłym powiązaniu z konkretnymi potrzebami lokalnymi:

  • zwiększenie roli władz lokalnych i regionalnych w realizacji WPR w ramach wielopoziomowego sprawowania rządów – obejmującego poziom europejski, krajowy, regionalny – tak aby uwzględnić różnorodność regionów UE;
  • włączenie władz lokalnych i regionalnych w opracowywanie umów o partnerstwie między Unią Europejską i państwami członkowskimi;
  • możliwość wdrażania na poziomie regionalnym środków służących ekologizacji, tak aby w opracowywanych w porozumieniu z rolnikami umowach terytorialnych należycie uwzględnić lokalne aspekty społeczno-gospodarcze, agronomiczne i ekologiczne;
  • wdrożenie europejskiej strategii rozwoju obszarów wiejskich uwzględniającej różnorodność wszystkich takich obszarów.

Przyjęta opinia zostanie teraz przekazana do Komisji Europejskiej, Rady i Parlamentu Europejskiego, które kontynuują analizę wniosków ustawodawczych dotyczących WPR.

Ponadto Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego, która 29 lutego br. przeprowadziła wysłuchanie z udziałem René Souchona, oświadczyła, że jest bardzo zainteresowana wytycznymi zaproponowanymi w jego dokumencie roboczym, i zaprosiła go do ponownego przedstawienia ostatecznej wersji opinii. Sprawozdawca ma zatem zaprezentować opinię KR‑u na jednym z najbliższych posiedzeń tej komisji parlamentarnej. Stosowne sprawozdania zostaną przyjęte przez komisję najwcześniej jesienią, zaś pierwsze czytanie przed przyjęciem na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego odbędzie się nie prędzej niż w styczniu, po przewidywanym na grudzień porozumieniu w sprawie wieloletnich ram finansowych.
 
Komitet Regionów
Komitet Regionów jest zgromadzeniem przedstawicieli samorządów regionalnych i lokalnych UE. Jego 344 członków z wszystkich 27 państw członkowskich UE realizuje misję włączenia samorządów regionalnych i lokalnych oraz reprezentowanych przez nie społeczności w proces decyzyjny UE oraz informowania ich o strategiach politycznych UE. Komisja Europejska, Parlament Europejski i Rada mają obowiązek zasięgania opinii Komitetu w odniesieniu do dziedzin polityki mających wpływ na regiony i miasta. Komitet może także wnieść skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE, jeśli uzna, że naruszone zostały jego prawa lub że jakiś akt prawny UE łamie zasadę pomocniczości bądź nie respektuje uprawnień władz lokalnych i regionalnych.

Źródło:www.agronews.com.pl